Brev:
Videre med familiemaden, hvordan?
9. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Videre med familiemaden, hvordan?
Hej igen
Så er jeg tilbage med lidt flere spørgsmål om kost.. :-)
1. Morgenmaden går ikke helt som jeg gerne ville det, idet min datter ikke kan lide havregrød. I opstartsfasen spiste hun både havregrød og øllebrød, men ikke længere.. Jeg tror det er den lidt anderledes konsistens hun ikke bryder sig om. I en periode lavede jeg halvt havregrød/halvt risgrød for at vænne hende til det, men det hitter ikke rigtigt. Hvad er dit råd ift god morgenmad så - jeg ville jo gerne give hende en mættende og nærende start på dagen..? Typisk får hun Nestle´s risgrød med gulerod lavet på mme - hun er vild med det og spiser ofte hele portionen, men er det mættende nok..?
2. Hun får kartoffelmos med diverse grøntsager til frokost og til aften. Jeg har lavet forskellige slags kødboller som jeg kan tø fra fryseren og indimellem komme i.. Men hvordan kommer jeg videre til mere familiemad ? Skal jeg fortsat lave en "grund mos" og putte lidt af vores mad i ? Hvis vi fx får ris - skal hun have dem i kartoffelmosen eller bare ris for sig selv, med sovs ?
3. Hun er så småt begyndt at tage rugbrødshapsere. Marie kiks er hun vild med og kan spise en hel imens hun fx venter på maden - men frugt (fx. banan, melon, pære), pastaskruer, frikadelle stykker, flutes osv synker hun ikke. Hun tager det i munden og sutter/smager, men spytter det ud. Er det fordi hun ikke er klar til det - og kommer det bare lige pludseligt ?
Jeg kan mærke at jeg er lidt nervøs for at "misse" overgangen til familiemad.. Det kører jo så godt med mosen, men det er jo vigtigt at hun bliver udfordret med andre ting også..
4. Jerndråber - hvordan sikre jeg dem hvis man ikke ved om hun spiser hele portionen hvor de er dryppet i?
Tusind tak for dit svar
Mor.